Přihláška za člena ASSITEJ EN

Mezinárodní asociace divadel pro děti a mládež

International Association of Theatre for Children and Young People Association

Association Internationale du Theatre pour l´Enfance et la Jeunesse

Mezinárodní seminář divadelních režisérů v Hannoveru,

Co, kdo, kde
Ve dnech od pátku 30. května do pátku 6. června 2003 pořádala ASSITEJ (mezinárodní organizace divadla pro děti a mládež) ve spolupráci s německým střediskem ASSITEJe týdenní mezinárodní seminář režisérů. Tento seminář se koná pravidelně každé 2 roky již od roku 1995, má pokaždé odlišně formulované téma a koná se vždy v jednom z velkých německých měst. Tentokrát se seminář konal v Hannoveru a zúčastnilo se jej celkem 18 režisérů z celého světa:

Eliane Chagas (Benin)
Grozdana Lajic (Chorvatsko)
Milena Paulovics (Německo)
Min-Jung Kim (Jižní Korea)
Christoph Moerikofer (Švýcarsko)
Kim Selody (Kanada)
Agneta Elers-Jarleman (Švédsko)
Betty Hansel (Německo)
Miroslav Oščatka (Česká republika)
Nadege Ferreira Rodrigues Jardim (Brazílie)
Rafael Niv (Izrael)
Wishvajith Gunasekera (Srí Lanka)
Anja Michaelis (Německo)
Haluk Yüce (Turecko)
Katrin Nielsen (Estonsko)
Martina van Boxen (Německo)
Sue Giles (Austrálie)
Wachira Waigwa (Keňa)

Téma letošního ročníku bylo formulováno jako „Antagonista na scéně současného divadla pro děti a mládež“ a jako společný základ pro úvahy a praktická cvičení sloužila hra německého spisovatele a dramatika Alberta Wendta, který se semináře také osobně účastnil.

Hned na počátku semináře byli režiséři rozděleni do 3 pracovních skupin, které po celý týden pracovaly samostatně a na závěr se tyto skupiny o výsledcích své práce vzájemně informovaly. Mohu s klidným svědomím říci, že výsledky týdenní práce se dají jen velice těžko formulovat a často se také rozcházely se zadaným tématem. Rozhodně však tento mezinárodní seminář nebyl planý a jsem přesvědčen, že všem účastníkům přinesl celou řadu důležitých impulsů i velice praktických poznatků, které mohou dobře uplatnit ve své následující práci. Hra Alberta Wendta s názvem Padulidu und Lorelai se tak stala pouze východiskem ke vzájemné konfrontaci odlišných přístupů k divadelní práci, zejména v oblasti režijních metod a herecké práce, přesněji v oblasti vedení herce.

Já osobně jsem byl členem skupiny, kterou vedla švédská režisérka a dramatička Agneta Elers-Jarleman a která sdružovala režiséry z následujících zemí:
Česká republika, Německo, Švédsko, Brazílie, Srí Lanka, Izrael

Kromě běžné a užitečné výměny informací (adresy a kontakty, seznámení s prací jednotlivých členů, fotografie z představení apod.) a kromě několika diskuzí nad zadanou hrou, se tato skupina soustředila především na praktická cvičení, kterými obvykle zúčastnění režiséři zahajují své zkoušky s herci.

Israel: Labanův systém
Izraelský režisér Rafael Niv, který je zároveň pedagogem na dramatické škole v Tel Avivu, nás seznámil se základem Labanova systému, určeného především pro tanečníky a který se mj. podrobně věnuje určování charakteru postavy a definování archetypu, což pak má přímý vliv na fyzický i mentální projev herce. Celý systém je poměrně složitá záležitost, kterou nemohu a ani nejsem schopen na těchto řádcích popsat, ale určitě stojí za pozornost. Jsem přesvědčen, že se jedná o poměrně snadno dostupnou záležitost, kterou u nás možná již mnozí znají. Celý a podrobný popis Labanovy metody jsem si přesto nechal poslat v anglickém překladu a případní zájemci jej ode mne mohou prostřednictvím ASSITEJE získat.

Německo: oční kontakt a improvizace
Německá režisérka Betty Hansel nám předvedla herecké improvizace založené na očním kontaktu jednajících postav, na vzájemném cítění partnera a předávání energie prostřednictvím řeči těla. Důležité je zklidnění herce na počátku práce, krátké soustředění se zavřenýma očima a následující vnímání partnera a impulsů, které mu dává prostřednictvím svého těla. Zpočátku se tyto improvizace začínají pouze v obecné rovině a poté se postupně přidávají úkoly, kdy se herec pokouší jednat v intencích charakteru konkrétní postavy a na půdorysu konkrétní situace z inscenované hry. V našem případě se všechny improvizace odehrávaly zcela beze slov, je však možné nechat herce jednat jeho vlastními slovy, později dokonce s jasně předepsanými replikami.

Srí Lanka: Meditace a příběh předmětů
Wishvajith Gunasekera ze Srí Lanky s námi zkusil krátké a jednoduché budhistické meditace, které jistě můžete nalézt v každé základní knize o buddhismu a především v józe. V našem případě seděli účastníci v kruhu na zemi, nohy složené pod sebou v tureckém sedu, s rukama položenýma na kolenou a s dlaněmi otočenými vzhůru. Cvičenci se snažili celkově uvolnit, cítit se pohodlně, volně dýchat. Po chvilce zklidnění byli účastníci meditace vyzváni, aby přemýšleli o příběhu ze zadané hry, o charakterech postav apod. Následně byla všem udělena krátká přestávka, v níž jsme měli najít v místnosti, případně v nejbližším okolí, předmět, o kterém se domníváme, že patří do našeho příběhu. Tyto předměty se shromáždily na jevišti a postupně k nim jednotliví členové po jednom přistupovali, vylučovaly předměty, které se jim nelíbily a sestavovali předměty tak, jak se jim osobně líbilo. Každá sestava pak byla podrobně rozebrána všemi zúčastněnými, Wishvajith kladl otázky, zda v takto rozložených předmětech nevidíme nějaký příběh nebo zda nám nenapovídají něco o vztazích mezi postavami apod. Později s námi srílanský režisér provedl ještě jednu prostou meditaci, založenou na poslouchání okolích zvuků. Veškerá tato cvičení jsou velmi účinná a doporučuji je především před započetím herecké zkoušky. Cvičení zabere přibližně 10-15 minut a mnohonásobně zvýší koncentraci, vnímavost a citlivost cvičence, v našem případě herce.

 

Závěr Nehodlám zde podrobně rozebírat všechna cvičení (osobně mě zaujala například brazilská akrobatická cvičení či rytmická cvičení z Keni), která jsme v průběhu semináře zkusili – ani by to nejspíš nemělo valný smysl. Chtěl bych jen důrazněji naznačit, že každé takové setkání je nejen zajímavé a přináší kontakty na nejrůznější kolegy z celého světa, ale že může být i velmi praktické a užitečné. Člověk si navíc uvědomí, jak uzavřená dosud naše společnost je… Týden v Hannoveru byl pro mě jako úder palicí do hlavy: kolik různých lidí, rozličných kultur a odlišných přístupů k divadlu! Týden intenzivní výměny ve mne vyvolal okamžitě celou řadu otázek, pochybností, ale také mě v lecčems inspiroval. Jedno je zkrátka jisté: měli bychom více jezdit a využívat každé příležitosti k setkávání na festivalech, seminářích, workshopech a dalších akcích. A české kulturní instituce by tyto akce měly vyhledávat a podporovat!

Adresář
Ke zprávě přikládám adresář všech účastníků, s nimiž se kdykoliv lze spojit s dotazem, zda by nebyli ochotní ke spolupráci jakéhokoliv druhu. Počítejte s tím, že otevření budou čemukoli – problémem jsou ovšem finance. Nicméně možnost vymyslet projekt a společně zažádat o grant je jistě reálná. Tučně jsou označeni lidé/země/divadla s nimiž by případná spolupráce mohla být nejschůdnější.

Agneta Elers-Jarleman, Sybillegatan 21, 11442 Stockholm, Sweden edander@algonet.se
Albert Wendt, Dorfstr. 31, 04463 Klein-Pösna, Germany
Anja Michaelis, Kollwitzstrasse 62, 10435 Berlin, Germany michaelis-berlin@web.de
Bettina Porsch, Theaterwekstatts Hannover, Raschplatz Pavillon, Lister Meile 4, 30161 Hannover, Germany theatrewerksdtatthannnover@t-online.de
Betty Hensel, Reichenberger Str. 18, 71638 Ludwigsburg, Germany betty.hensel@gmx.net
Cathrin Blöss, Sanderstr. 17, 12047 Berlin, Germany 004930 6232861 cathrin.bloess@gmx.de
Christoph Moerikofer, Mörsbergerstr. 7, 4057 Basel, Switzerland ch.moerikofer@tiscalinet.ch
Eckhard Mittelstädt, ASSITEJ e.V., Schützenstr. 12, 60311 Frankfurt am Main, Germany assitej@kjtz.de
Eliane Chagas, ASSITEJ Int. Benin, 08 BP. 549 Tri postal Cotonou chaslietheatre@yahoo.fr
Grozdana Lajic, Aleja pomoraca 11, 10000 Zagreb, Croatia grozdana.lajic@zg.hinet.hr
Haluk Yüce, Tiyatro Tempo, Ilk Yerslesim Mah. 9. Cd., 333 Sk. Ata Sitesi No. 28, Batikent, 06370 Ankara, Turkey Hayaliyuce@yahoo.com
Katrin Nielsen, Mai 34-53, Pärnu 80045, Estonia katniels@hot.ee or assitej.eesti@mail.ee
Kim Selody, Carousel Players, P.O.Box 23013, Midtown Post Office, St. Catherines, Ontario L2R 7P6, Canada kims@carouselplayers.com
Martina van Boxen, Theaterwekstatts Hannover, Raschplatz Pavillon, Lister Meile 4, 30161 Hannover, Germany theatrewerksdtatthannnover@t-online.de
Matthias Alber, Theaterwekstatts Hannover, Raschplatz Pavillon, Lister Meile 4, 30161 Hannover, Germany theatrewerksdtatthannnover@t-online.de
Milena Paulovics, Senefelder Str. 8, 10437 Berlin, Germany mail@milenax.de
Ming-Jung Kim, Eunpyeong-gu Galhyeon 2-dong 508-10 2F, Seoul, Korea kmjgreen@chol.com
Miroslav Oščatka, Divadlo Polarka, Tuckova 34, 60200 Brno, Czech Republic Mira.oscatka@divadlopolarka.cz or oscatka@email.cz
Nadege Ferreira Rodrigues Jardim, 124 Senador Vergueiro street, Apt. 1102, Flamenngo, Rio de Janeiro, RJ 22230-001, Brazil nadjardim@yahoo.com.br
Christel Hoffmann, Alexanderstr. 2, 10179 Berlin, Germany christel.030@t-online.de
Refael (Rafi) Niv, 20 Hachashmonaim Str. Apt.#6, Tel Aviv, Israel rafaello@013.net.il
Sabine Trötschel, Theaterwekstatts Hannover, Raschplatz Pavillon, Lister Meile 4, 30161 Hannover, Germany theatrewerksdtatthannnover@t-online.de
Steve Byrne, Interplay Theatre, Armley Ridge Road, Leeds LS 123LE, Great Britain steve@interplaytheatre.org
Sue Giles, Polyglot Puppet Theatre, 27a Cromwell Road, South Yarra Vic 3141, Australia ad@polyglotpuppets.com.au
Wachira Waigwa, P.O.Box 60884, Nairobi, Kenya waigwawachira@ayhoo.co.uk
Winfried Wrede, Kriegerstr. 12, 26123 Oldenburg, Germany TheaterWrede@gmx.de
Wishvajith Gunasekera, No. 191 Malwathuhiripitiya 11720, Sri Lanka paramitel@yahoo.co.uk or theatre@sltnet.lk
Ylva Jangsell, Theaterwekstatts Hannover, Raschplatz Pavillon, Lister Meile 4, 30161 Hannover, Germany theatrewerksdtatthannnover@t-online.de

 

Mirek Oščatka
Brno, 30.6.2003